onsdag 22 december 2010

En jultradition som alla andra

Min egen satsning är nedlagd. Frågan om jag själv tävlar dyker upp ibland och svar ja, jag tävlar ibland. Säsongens viktigaste lopp i år sker i jultider och är FM, Familjemästerskap.
Det ligger en viss del prestige i ett familjemästerskap där alla är tävlingsmänniskor, det kan inte understrykas nog.
Julafton har varit tävlingsdag ett år, än är inget datum bestämt för årets tävling. Inte heller distans och stil, vilket det med all största sannolikhet kommer att bli diskussioner kring.

De tävlande är:

Syster- kallas terriern på fotbollsplan och med fotbollsgymnasiets bästa kondition är hon stark uppför. Föredrar skate och skulle säkert om hon fick bestämma välja ett ”Tour de Ramundberget” med avslutning uppför hela slalombacken. Hennes svaghet är att hon långt ifrån är någon biff.

Bror- han som åker minst längdskidor i familjen, men den som är mest övertygad om att han är bäst. Duktig division 2- spelare i fotboll som tävlade med raggsockorna över tävlingsdräkten som yngre och hade mottot ”det är bara att gå ut max och öka”. Föredrar skate. Bäst tränad men hans svaghet är att han inte åker så mycket skidor och enligt honom själv också att han har för små byxor, dåliga stavar och kassa längdhandskar.

Mamma- den som är minst dålig förlorare. Säger i år att hon ska hyra in brorsans tjej att köra för henne. Brors tjej är än så länge lyckligt ovetandes om mammas taktik. Brorsans tjej avgjorde Cup Kommunal i somras nere i Halmstad, skidor åkte hon som ungdom och var då Upplands bästa 93:a, hennes svaghet är också att hon sparkar betydligt mycket mer boll än åker skidor.  

Pappa- har en fördel i att han är den som står för vallandet av skidorna. Tävlade mot Gunde Svan som ung och främsta meriten är att han varit på samma resultatsida som Gunde (observera samma sida och inte före i resultatlistan). Genomförde Vasaloppet ifjol, föredrar diagonalåkning i fina slakmotor. Svaghet är tekniken i skate.

Jag- gjorde mina första skidtävlingar i heldräkt som gick till knäna. Funderar på en annan tävlingsdräkt i år. Ser helst en bana med mycket stakåkning. Är den med bäst skidmeriter. Svagheten är att jag numera tränar andra mer än jag tränar själv.

Om tävlingen förgyller eller försämrar julstämningen i familjen beror väl på vem man frågar, det brukar sammanfalla med resultatlistan kan jag avslöja.

God Jul alla läsare! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar