fredag 15 april 2011

MAQ

Igår hade jag bjudit in vännen och sjukgymnasten Maja Myrén för att hålla i kvällens pass på Villan1951. Maja introducerade oss i MAQ-träning. Jag har inte använt ordet tidigare, men det är till stor del den typ av styrketräning som jag själv förespråkar och använder mig utav (utan att ha ett flaschigt namn för det). 

MAQ står för Muscle Action Quality och tanken är att åstadkomma ett minimum av begränsningar och därmed skapa ett maximum av möjligheter. MAQ är en träningsmodell för att utveckla rörlighet, kontroll, balans och styrka. Denna träningsform utvecklades för att få bort motsättningar mellan idrottares tuffa fysträning och rehabträning efter skada. Rehabträning är ju som alla som upplevt den rent ut sagt skit-tråkig och för att kunna få bästa möjliga resultat och få ut mest möjliga av sina kropp så borde denna träning gå hand i hand med den vanliga träningen. 

Så här skriver grundarna till denna träningsform: 

"I många idrotter ställs stora krav på en komplex fysisk kapacitet. Styrka, snabbhet, rörlighet och explosivitet är framgångsfaktorer som många aktiva och tränare arbetar hårt för att uppnå. Vår erfarenhet är att alltför många idrottare saknar viktiga grundläggande kvaliteter som kan komma att begränsa möjligheterna till en maximal prestationsutveckling.

- Varför presterar en del idrottare bättre efter rehabilitering än innan de skadade sig?
- Varför utvecklar inte alla aktiva sin kapacitet till fullo trots att så många lägger ned så mycket tid och energi på sin träning?"



Jag märker i mitt arbete som skidinstruktör många begränsningar i rörlighet, balans, koordination, kroppsuppfattning och liknande. Många gånger är balansen en faktor som hindrar en större teknisk utveckling, Stockholms-klappret beror till stor del på att personen ifråga har för dålig balans. Min hemläxa denna vinter förutom skidåkning utan stavar är att stå på ett ben blundandes när man borstar tänderna morgon och kväll (utan att spotta ner badrumsspegeln). 

Konkret så bestod gårdagens träning bland annat av situps med käpp, draken, plankan, bålrullningar och chins. Chins 40/20 är inte att leka med kan jag lova ;)




Jag lånade denna bok av Maja, så nu har jag läsning för några kvällar. 





2 kommentarer:

  1. Snyggt Mikaela, bra inlägg! Vi kanske hinner köra MAQ nån mer gång? =)

    SvaraRadera
  2. Jaaa, det tycker jag absolut att vi ska göra =) Kanske redan till veckan?

    SvaraRadera